Saturday, December 31, 2016

Ce am citit în 2016

Postul introductiv e ăsta (cu ce îmi propuneam să citesc), aici e poza cu toate cele 42 de cărți nominalizate. Pe goodreads mi-am pus țel :) să citesc 21 de cărți, chestie care ar fi fost o realizare, pentru că de obicei într-un an bun citeam spre 20. Și în unul modest cam în jur de 10.

Dacă e să îl cred pe goodreads, anul ăsta am citit 42 de cărți! Wow! De fapt, sînt 43, pentru că am recitit una și am pus-o ca ”reread” și sănătate. Dacă vă uitați pe acolo, veți vedea că am descoperit genul graphic novel& și am dat bice! :)

Urmează lista mea copiată din Word. :) Ordinea e după grosimea cărții, apoi după gen, apoi ordinea cronologică în care am citit cărțile respective. check înseamnă că erau pe lista de la începutul anului, bravo! [E] la începutul rîndului înseamnă că e o carte a) scrisă de un autor evreu și/sau b) despre/cu evrei c) antisemită :-s (aleluia, e una singură, de George Montandon, a trebuit să o citesc pentru facultate!). Între () e trecut numărul de pagini din ediția pe care am citit-o eu. Pentru a vedea cîte stele am dat fiecărei cărți, trebuie să vă uitați pe goodreads, pardon, aici am doar mențiunile speciale.

Vio - începute (cîndva) şi terminate în 2016

>400
Graham, Lauren – Lieber jetzt als irgendwann (424) check 

300-400:
[E] Horn, Dara – A Guide for the Perplexed (342)
[E] Antopol, Molly – Die Unamerikanischen (320) (*****)
Heldt, Dora – Bei Hitze ist es wenigstens nicht kalt (336) check 
Beigbeder, Frédéric – Windows on the world (373) (franceză) check 

200-300:
Hornby, Nick – A Long Way Down (256)
[E] Stephani, Claus – A fost un ştetl în Carpaţi (263) check 
[E] Singer, Isaac Bashevis – Ghimpl-netotul şi alte povestiri (288)
[E] Perez, Jizchok Lejb – Erzählungen aus dem Ghetto (261)
Branişte, Lavinia – Escapada (224) check 
Hay, Louise L. – Ist das Leben nicht wunderbar! (216) (self-help)
[E] Safran Foer, Jonathan – Everything Is Illuminated (276) check 
Walther, Christian C. – 119 Fragen zum 11.9 (223) (Sachbuch?)
[E] Levithan, David – Das Wörterbuch der Liebenden (211) check 

100-200:
Bowen, James – Ein Geschenk von Bob (183)
Campbell, Jen – Weird Things Customers Say in Bookshops (128) (easy)
Campbell, Jen –  More Weird Things Customers Say in Bookshops (121) (easy)
Bioy Casares, Adolfo – Invenţia lui Morel (143) (reread)
[E] Keret, Etgar – The Seven Good Years (192)
Branişte, Lavinia – Rostogol merge acasă (120)

<100:
[E] Mândrilă, Costan – Mesia a sosit la Vatra Dornei? (72) 
Ben Jelloun, Tahar – Le Racisme expliqué à ma fille (92) check (aveam o altă carte de el pe listă, dar o contabilizez pe asta)
[E] Montandon, George – Comment reconnaître le juif? (91)
[E] Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România - Evreii din România (93) (Aurel Vainer, Neagu Djuvara, Andrei Pleşu, Adrian Cioroianu, Andrei Oişteanu)

comics:
Satrapi, Marjane – Broderii (136) check 
Knisley, Lucy – Displacement: A Travelogue (161)
Shaun, Tan – The Arrival (124) (premiul 1 cu coroniță!)
[E] Sfar, Joann – Die Katze des Rabbiners 1. Die Bar-Mizwa (48)
[E] Keret, Etgar, ill. Modan, Rutu – Dad runs away with the Circus (40)
[E] Chast, Roz – Can’t We Talk about Something More Pleasant? (228) (*****)
[E] Spiegelman, Art – The Complete Maus (295)
Telgemeier, Raina – Drama (233)
Tamaki, Mariko, Tamaki, Jillian (ill.) – This One Summer (317) (*****)
Telgemeier, Raina – Sisters (197)
Brosgol, Vera – Anya´a Ghost (221)
[E] Deutsch, Barry – Hereville. How Mirka Got Her Sword (137)
Carroll, Emily – Through the Woods (208) (*****)

poetry:
Naiv, Iv Cel – Versez (110) check 
Bernic, Corina – Casa scărilor (68)
Prévert, Jacques – Histoires (251) check (aveam o altă carte de el pe listă, dar o contabilizez pe asta)
Tucă, Marius – Istoria unui tu (82)

de copii:
[E] Kerr, Judith – MOG, pisica uitucă (40)
Williams, Margery – Iepuraşul de catifea (35)


Am fost foarte, foarte dezamăgită de cartea lui Lauren Graham, Someday, Someday, Maybe, pe care am citit-o în germană.

Cel mai mult și cel mai mult mi-a plăcut Molly Antopol, The Unamericans (cinci povestiri), pe care am citit-o tot în germană, o recomand din toată inima. Pe locul doi, destul de aproape, Dara Horn, A Guide for the Perplexed (engleză, ebook).

Tan Shaun cu The Arrival a fost o încîntare, mersi, Ema! :) Roz Chast mi-a plăcut foarte mult, e de o sinceritate dezarmantă. Verișoarele Tamaki cu This One Summer - o poveste frumoasă cu o realizare grafică splendidă. Emily Carroll e autoarea unei cărți extraordinare din punct de vedere grafic: să vedeți cum a fost! Subiectul nu m-a atras deloc, sînt niște povești ăăă horror și eu chiar nu mă dau în vînt după ele, dar nu am putut rezista, recunosc că mi-au tremurat pe alocuri nădragii cînd am mai dat cîte o pagină, dar cît de frumoasă e realizarea, respect!!! Aici aveți una din povestirile din carte, una mai soft. :))

Am citit 9 cărți în germană, 16 în engleză, 4 în franceză, 13 în română și una fără text (The Arrival). :) 14 traduceri, 28 în original. ;) 4 ebooks, nicio audiobook. În luna prozei scurte (căreia i-a făcut super reclamă roșu vertical) am reușit să citesc niște clasici ai prozei evreiești care erau de secole pe listă (Singer și Perez), yay! :) Miorița a dat nițel cu virgulă, aim sou sori, Ema! :)

Mai am nu știu cîte începute, marcate ca atare pe goodreads sau nu, oricum am desființat acum lista de multe începute, adică nu mai am decît o carte la currently reading, care nici ea nu e realmente așa. :)

La începutul anului visam să scriu în 2016 lucrarea de licență. Uel, nu a fost cazul. Speranțe mari pentru 2017 (v-am zis, cred, că măcar știu despre ce vreau să scriu!) :), așa că o să mă mai relaxez la capitolul cărți, deși tentația e mare. La biblioteca universității am terminat raftul de graphic novels, mai sînt unele care nu se împrumută acasă, mai am cîteva, plus raftul japonez, care, trebuie să recunosc, nu mă atrage foarte tare, pardon. Noroc cu biblioteca de la noi din sat, au și ei un oarecare număr de astfel de cărți (în germană, dar ce să fac și eu?!).

2016, mi-a părut bine :D! 2017, bring it on! :* La mulți ani, dragilor! :)

LE PS Mersi, Ema, pentru ideea cu parantezele pătrate cu [E] care se marcheze cărțile cu/de/despre/etc. evrei. :)

22 comments:

  1. Vai, dar ce avem noi aici, adevărate oscaruri! :)
    Lamulțean!

    ReplyDelete
    Replies
    1. @roșu vertical
      la mulți ani și Dvs., scuzați pardon obișnuita întîrziere cu răspunsul și da, oscaruri, decît că io m-am gîndit la Nobeluri! :O :))

      Delete
  2. Aoleu, lista ta îmi amintește că n-am continuat „Invenţia lui Morel”, e musai s-o reiau. Ia să văd dacă o găsesc la bibliotecă, pentru că am de gând să trec pe acolo în curând. Daaa, este pe raft. :D

    Cu plăcere, mă bucur că ți-a plăcut „The Arrival”, văz că te-ai lansat serios în domeniul graphic-novel (hihi, noroc cu biblioteca universității!). Și eu aș citi mai des, dacă aș avea cărțile în format fizic. Mi-ai stârnit interesul în legătură cu Emily Carroll, mi-a plăcut foarte tare mostra din link și chiar sunt curioasă cum e un comics horror. :D

    Ai putea să pui E-ul în paranteză (pătrată, eventual), că e un pic confuzant când citești titlurile. :))

    Apropo de cărțile recitite, am descoperit o nouă metodă pe Goodreads, pe care o aplic și eu, pentru că mi se pare normal să adaugi la currently-reading o carte pe care o recitești, fără să pierzi notarea mai veche. Nu poți face asta pentru aceeași ediție, dar tot e bine, decât deloc - oricum, pe mine nu mă interesează să am fix ediția respectivă în listele de final de an. Funcționează în felul următor: în pagina cărții, dai click pe o nouă ediție (alta decât cea pe care ai citit-o) și, în tab-ul verde de sub poza copertei, o treci la currently-reading. Se păstrează vechea notare (am avut ceva emoții că se pierde, dar nu) și poți nota separat cartea recitită. Sper că ai înțeles metoda, mie mi se pare cea mai simplă - știi că discutam noi mai demult despre chestia asta.

    Să ai un an foarte bun, Vio, și mult spor la scris lucrarea de licență!

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Ema :)
      de asemenea pardon pentru întîrziere, da, da :). și mulțumesc pentru ce ai scris. dar ce bine că am așteptat atît, între timp ai citit Invenția lui Morel! :)

      Bună ideea cu E în paranteză, o să purced imediat.

      Mersi și de pontul cu gudridț, acum pare că am citit o carte în poloneză, dar o carte în plus la numărătoare, care și corespunde realității ca număr, face bine la ego sau mai știu eu la ce. :) Da, eu citesc pentru ego. Dar poate mai bine ar trebui să caut în dicționar ce înseamnă ego?! :O

      Îți urez și ție un an foarte bun și mulțumeeesc!

      Delete
  3. Mulțani, mulțani!
    Super listă, ce să zic, brava ție :-). Eu nu mă încumet să mai fac liste. Las la inspirație. Și dacă apare ceva interesant pe parcurs, și am timp, cumpăr și citesc.
    Și tu ești la țară (în Germania)? Și eu (în Olanda). Satul tău este departe de Olanda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. @K.J. Mecklenfeld
      bine ai venit și mulțumesc! La mulți ani!
      Uite, anul ăsta nu am mai făcut listă cu ce aș vrea să citesc. Am niște idei vagi, mă interesează oricum să citesc ca fapt în sine, pentru că am și perioade cînd nu citesc și îmi dau seama la un moment dat că îmi lipsește ”o altă lume”. :)
      Da, și eu sînt la țară, în Germania. Satul meu e potrivit de departe de Olanda, stau în Hessen, foarte aproape de Frankfurt pe Main. Cu trenul patru ore pînă în Amsterdam. A, aici sînt pozele mele de pe blog cu Amsterdam: http://viotakes.blogspot.de/search/label/Amsterdam
      Satul tău este aproape de Germania? :)

      Delete
    2. Yeee! Mulțumesc de urări și răspunsuri.
      Nu-s departe de Germania, în orice caz. Olanda este atât de mică încât sunt aproape și de Belgia, și de Anglia, iar Danemarca nici ea nu-i prea departe! Ha!
      Hessen. Nu am fost niciodată în Hessen. Am să dau o raită prin contul tău de Flick să văd cum arată :-)

      Delete
    3. K.J. Mecklenfeld,
      din păcate, eu și Flickr nu sîntem mari prieteni, nu am fost niciodată. În schimb Instagram... :D

      Delete
  4. Breeeeee! Tu ești vinstagram2004! Păi ne știm de 100 de ani (de internet) de pe Ig. Abia acum am văzut.
    PS - idee pentru branding: același ID și pus link la site pe toate conturile de pe social media - zău că ajută :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. @K.J. Mecklenfeld
      hihi, da, eu sînt! Am văzut că m-ai găsit și pe flickr, probabil nu mai are sens să spun acum că am conturile într-o listă/coloană pe blog, am un controll în dreapta blogului. :)
      Cîndva mă chema Habarn_am și/sau Orbitor :))), pe vremea aia nu voia nimeni să îl cheme ca în realitate pe net, așa că atunci cînd mi-a venit ideea dovira (care se compune din primele două litere ale tuturor numelor mele :) ) deja mi se părea că pardon merg dezbrăcată pe internet. Noroc că există un post de radio ceva prin Ucraina (sau exista) care se cheamă tot așa și care a apucat să prindă niște dovire din zbor pe social media, fapt care nu mi-a mai permis mie să mă desfășor cum voiam și m-a și cadorisit cu spam fără număr, că mailul am apucat să-l fac pe dovira. :))) Și așa s-a terminat cu brandingul, pe care oricum nu-l intenționam chiar foarte tare. Doar pe blog am desfășurătorul de conturi, în rest nu prea am pus link spre blog (adică mai am, dar nu peste tot). Uite, îți mai divulg că 2004 din coada unor aliasuri ale mele nu reprezintă anul 2004, ci minunata mea zi de naștere 20 aprilie. Gata, ți-am zis toate secretele mele! :))

      Delete
    2. Îmi plac secretele. Mă străduiesc să le folosesc. În scris aventuri, adicătelea, nu în mod malefic.
      Brandingul e bătaie de cap. Zău dacă nu eram mai liniștit fără internetul aista :-)

      Delete
  5. Ai scris postarea asta ca să te dai mare că ți-ai făcut listă la începutul anului trecut și ai mai și citit din ea.

    Da'-mi place că le-ai ordonat în funcție de numărul de pagini. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. LP,
      mersi de comentariu ;)! Am scris postarea asta pentru că deja aveam lista cu cărțile citite în word, ce crezi tu, și le ordonasem acolo după numărul de pagini. Bicoz ai chen! :)

      Ce nu faci și tu o faptă bună și recomanzi vreo 5 cărți din tona lecturilor tale din 2016 pe blogul tău, a? :) Sau vrei să ții informațiile astea numai pentru tine? :O :)

      Delete
    2. Pff, mi-am dat seama la sfîrșitul anului că n-am binecuvîntat nici o carte cu cinci stele și m-am gîndit c-ar trebui totuți s-aleg una s-o apgradez, dar nu m-am putut hotărî pe moment și apoi am uitat. Cred că iar voi uita înainte s-apuc să intru pe gudridț. Greu cu bătrînețile astea, maică.

      Delete
    3. vai de mine și de mine, da ce sgîrciuabă ai fost cu 5stelele! :o

      auz, da tu de cînd scrii cu î din i? dintotdeauna? :O

      puate-ț amintești de upgreid și mă luminezi și pe mine cine a avut onuarea :)).

      Delete
    4. Care dintotdeauna, că mă lăsau repetentă din clasa a șasea încolo. De vreun an, doi m-am hotărît să mă-ntorc la grafia tinereților căci nu există nici un motiv logic să scriem cu î din a.

      A treia carte din pentalogia Canopus in Argos a lui Doris Lessing a primit onoarea celor 5 stele. Iaca, să nu mă plîng că n-am avut și cinci stele. + tocmai m-am simțit extrageneroasă și am apgradat și The Edible Woman a lui Margaret Atwood.

      Delete
    5. felicitări și pentru î din i, și pentru magnanimitatea cu cele 5*!!! :O

      Delete
  6. Ca tot citesti carti scrise de evrei, iti recomand daca o mai gasesti pe undeva pe la un anticariat The Joys of Yiddish - Leo Rosten. It freaking rocks (si eu nu stiu nici o boaba de Yiddish/ sau nu stiam pana la aceasta carte). Scrisa la sfarsitul anilor 60, e savuroasa, super funny si foarte calda. Neobisnuit pt un lexicon :)
    Mih-care-te-citeste-de-multi-ani-da-nu-prea-comenteazza

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Mih_ela
      Am găsit-o la biblioteca universității și am și comandat-o. ;)

      Delete
  7. Mulțumesc frumos, Mih_ela, pentru comentariu și pentru recomandare și pentru că mă citești! O să caut cartea. :)

    ReplyDelete