Saturday, February 20, 2016

Amsterdam pe scurt (ce glumă bună!)

După ce am fost cu P. săptămîna trecută două zile în Trier şi n-am apucat să scriu aici nimic, nu vreau să mi se întîmple acelaşi lucru cu Amsterdamul, unde am ajuns pentru trei nopţi cu cei de la Seminarul (Facultatea) de Ebraistică din Frankfurt.

Excursiile în februarie nu sînt chiar cea mai grozavă idee, totuşi am avut un noroc chior cu vremea, soarele ne-a făcut hatîrul şi ne-a zîmbit foarte des, iar cu îmbrăcămintea şi încălţămintea adecvate, scurta şedere în capitala Ţărilor de Jos a fost o încîntare. :)

Din Frankfurt este tren direct, în mod normal face cam patru ore, noi am avut întîrziere de 40 de minute la dus, iar la întoarcere am fost punctuali. Oricum, din punctul meu de vedere, nu prea are sens să mergi cu avionul* pe distanţe scurte, pierzi mult timp cu check in şi diverse controale, aşteptat bagaj, există limitare la bagaj etc.

Fiind o ieşire organizată de cei din Institut :> (aha, încă un cuvînt potrivit), am avut un plan de bătaie cu mai multe puncte zilnice, tururi, ghizi.

În aproximativ 72 de ore am făcut vreo 850 poze doar cu camera şi uneori n-am avut chef s-o scot din geanta ei, care era în rucsac, că ba mi-era frig, ba eram obosită. Evident că mi-a fost greu să aleg ceva pentru blog. :D

Am stat la Motel One, care e un hotel foarte fain, mi-a plăcut mult de tot (mai puţin aerul condiţionat din cameră, dar nu le poţi avea pe toate). Camera foarte plăcută şi practică, baia idem, micul dejun ok, personalul foarte amabil, parterul cu recepţia, barul şi braţul de canapele, fotolii şi scaune abia te lăsau să te desprinzi de acolo. :) Motel One e un lanţ hotelier cu peste 50 de hoteluri, majoritatea în Germania (deocamdată), în permanentă expansiune :>, motto-ul lor este "great design for little money".

Marţi: Muzeul Evreiesc şi tur al cartierul evreiesc
Miercuri: Sinagoga Portugheză, Biblioteca Ets Haim, Biblioteca Rosenthaliana, întîlnire cu colegii :) de la Jewish Studies din Amsterdam
Joi: Cimitirul evreiesc sefardic din Ouderkerk, masă la restaurantul tradiţional Haesje Claes
Vineri: tur cu vaporaşul

Ar fi trebuit să mergem şi la casa Annei Frank, dar nu am mai ajuns, pentru că în decembrie deja, cînd s-au apucat să facă rezervările, nu mai erau bilete online pentru niciuna din zilele în care am fost noi. O participantă :) a stat la rînd cam 75 de minute şi a fost friguţ. Aviz amatorilor: luaţi-vă bilete foarte din timp, mi se pare că acest muzeu din Amsterdam e cel mai vizitat din oraş (parcă aşa am auzit, în 2015 a avut 1.268.095 vizitatori).

Am avut toţi un bilet de 72 de ore :> pentru transportul în comun, costă 17 EUR şi merită cu siguranţă, am înţeles că o singură călătorie este 4 EUR.

Dacă vreţi să vizitaţi Amsterdam, există I amsterdam City Card (55 EUR/24 h, 65 EUR/48 h, 75 EUR/72 h, 85 EUR/96 h), care vă dă dreptul să călătoriţi cu transportul în comun cît vreţi voi (în Amsterdam, pe perioada respectivă), plus un tur de o oră cu vaporaşul pe canale (costă de la 14,50 EUR în sus un tur), plus intrarea gratuită la muzeele Hermitage, Van Gogh, Jewish Cultural Quarter, Science Center NEMO, Stedelijk Museum, Casa lui Rembrandt, EYE Filmmuseum etc. Lista avantajelor pe care le au posesorii cardului se găseşte la linkul de mai sus, în dreapta, trebuie să downloadaţi un PDF Overview with the discounts and benefits. Rijksmuseum (totuşi aveţi reducere de 2,50 EUR :D) şi Casa Anne Frank nu sînt pe listă, în rest mi se pare că oferta e foarte generoasă. Şi, după cum zice reclama, cu cît vizitaţi mai mult, cu atît ieşiţi mai ieftin. Mi se pare că rentează de la trei vizite de atracţii pe zi în sus. :)

*ok, să zbori :P

7 comments:

1. Oai, nu știu cum de ai reușit să pui o singură poză din Amsterdam, dacă ai 850 și mai bine, e uimitor! :D
    Vio, mi-ai făcut o poftă teribilă să vizitez Amsterdamul, acum te urăsc pentru că n-am cum să ajung acolo prea curând! :)) Hmm, chestia cu trenul sună interesant, aș putea să-l iau din Frankfurt dacă ajung vreodată acolo :P, ai idee cât costă biletul?
    Văd că ați avut program intensiv de vizitare a zestrei evreiești a orașului, cred că a fost super interesant. Mi-ar plăcea să văd și eu locurile astea. Mai sunt mulți evrei în Amsterdam?
    Eu una m-am hotărât să sar peste Muzeul Annei Frank, mai degrabă vizitez orașul decât să pierd vremea la coadă. Iar a programa vizita la muzeu cu nu știu câte luni înainte mi se pare greu de realizat, dacă nu chiar imposibil.
    Mă bucur că ai avut parte de vreme bună după furtunile din Trier. Poate pui mai multe poze într-un alt articol, așa sunt șanse mai mari să le văd. :P Și poate scrii și despre Trier, idem. :P

2. Ema,
    am ales mai multe poze şi voiam să scriu un post un pic mai lung cu mai multe detalii, hihi. Apoi am rămas la versiunea pe care ai citit-o, în ideea şi speranţa că voi reveni cu mai mult, vom vedea. :D
    Pentru tren, vezi mailul. În general, dacă iei bilete cu 90 de zile înainte (!), poţi calcula de la 39x2 EUR, cu noroc.
    A fost super interesant ce am văzut, dar au fost şi dezavantaje. De exemplu, la Muzeul Evreiesc, grupul nostru de 18 persoane deja a fost cam mare şi doamna ghid a vorbit nu foarte tare, deci dacă erai un pic mai în spate nu auzeai chiar tot sau nu vedeai ceea ce arăta ea etc. În plus, a fost o selecţie a exponatelor, foarte faină, clar, dar mie îmi place la muzeu să merg în ritmul meu, iar asta e practic imposibil într-un grup mare de oameni, mai ales cînd ştii că peste jumătate de oră trebuie să fii altundeva şi poate vrei să ajungi şi la toaletă. :))
    Cred că a cumpăra un singur bilet e mai fezabil decît a cumpăra 18. Organizatorii noştri nu au mai găsit 18 bilete la aceeaşi oră sau apropiat din decembrie, cum spuneam. Dar un bilet pentru o persoană probabil e fezabil. :D
    Să vedem cu pozele şi cu scrisul, că mi-am mai dorit şi n-am reuşit. Cumva, de asta mă feresc de promisiuni. :D
    Mulţam de comentariu! :>

Replies
    1. Da, poți să faci partea a doua, și a treia, și câte vrei tu. :)) Dar măcar partea a doua cu câteva poze mai faine. :D
      Mulțumesc pentru mail, îl păstrez la info, pentru când voi ajunge în Amsterdam.
      Eu sunt mai mult genul care se plimbă pe străzi, nu mă atrag muzeele foarte mari și le caut pe cele mici și pitorești, cum au fost Sir John Soane în Londra sau Muzeul jucăriilor de pe Tibidabo (sau al sexului, din Barcelona :D). După o oră de plimbat printr-un muzeu mă apucă damblaua și vreau să ies afară, să văd clădirile. :)) Asta apropo de cardul care e foarte ok ca preț, dar nu știu dacă are vreun rost să apelez la el. Dacă sar peste unele muzee, probabil că ies mai ok doar plătind un bilet de o zi/două/trei pentru transportul în comun.
      M-am hotărât deja, la Anne Frank nu mă duc, mi-a ajuns plimbarea virtuală prin Anexa secretă. :)

Delete
    2. Uite că am reuşit să scriu ceva despre prima zi! :)
      Cîteva poze mai faine decît asta din postul ăsta?! :O :))
      Şi mie îmi place să mă plimb prin locuri necunoscute (sau cunoscute), uneori am chef de muzeu, dar nu întotdeauna. Îi admir şi pe cei care vizitează tot ce mişcă şi nu o fac pentru că "trebuie", ci pentru că aşa vor ei. Eu îmi spun mereu lasă că mai vin şi o să fac atunci, dar nu mai sînt chiar aşa de sigură acum, cînd mă gîndesc la asta.
      Am văzut că sînt muzee ale sexului (?!) şi în Praga, şi în Amsterdam. Nu era coadă la niciunul! Eu am vizitat unul în Paris şi-mi ajunge deocamdată. :D
      Amsterdamul per total e mic :), teoretic te poţi descurca fără transport în comun, dar uneori oboseala e mare, te mai dor picioarele, poate vrei să mai salvezi nişte timp... :)
      Bine că nu te duci la Anne Frank, da' m-ai bătut pe mine la cap dacă mă duc! :D:D

Delete
  3. Si eu sint pro-tren (in tarile civilizate :p), desi n-am multa experienta, doar Spania si Franta. Ungaria nu se pune, ca veneam cu tren din Romania.
    Ma gindesc ca pe distante relativ scurte nu merita sa pierzi timpul prin aeroport, si oricum din tren vezi mai mult decit norii.

4. roşu vertical,
    am mers la Paris şi cu maşina, şi cu avionul, şi cu trenul. Trenul e cel mai cel! :>
    Pe mine mă derutează totuşi la unele trenuri moderne faptul că nu prea ai unde să-ţi pui bagajul. Adică dacă ai un rucsăcel, se rezolvă. Dacă ai un dulap de valiză, uneori eşti mîncat. :D
    Da, şi pînă ajungi la aeroport, plus cu x minute înainte de zbor trebuie să fii acolo...

ReplyDelete
  5. Amsterdamul il batui doar la picior, cateva ore, dar are muulte de spus! Ideea de tur cu ghid are si partile bune, eu inca nu facui.
    La trenurile rapide (TGV, Eurostar) la inceputul vagonului fix acolo unde urc pe scari sunt spatii de pus 2-4 valizoaie. Sau cel putin asa au cele din paris, Bruxelles, Londra (ce le experimentai si le apreciaii)