Wednesday, July 11, 2018

Ă telegrame cam geografice și numai telegrame nu-s!

Sincer, habar nu am dacă pe blogul ăsta am avut telegrame*, știu sigur că am avut pe blogul vechi. Un fapt foarte important, desigur.

§ Am constatat că statisticarul (!) de lecturi zice că am citit 5 cărți de Marin Preda și mhhh habar nu aveam care. În fine, ele sînt de fapt două, două volume Moromeții (chiar am citit și volumul 2, rilii???) și trei volume Cel mai iubit dintre pămînteni. În mare, din aceste două mari și valoroase romane nu îmi amintesc nimic. Adică sigur, familia Moromete (bine, ampresea că Moromeții nici nu m-a impresionat în mod deosebit, deh pita cu slană ciorba cu potroace iu neim it nu-s gurmandă nujce). Știam o tipă care recitea anual Cel mai iubit dintre pămînteni. Despre asta, îmi amintesc că m-a impresionat filmul. Heh. Ce anume nu mai reținesc, a trecut multă apă pe Bahlui de atunci.

§ Am fost într-un weekend în estul Germaniei, întîlnirea semi din doi în doi ani cu gașca lui P., la care au participat și cumnata cu nepotu' etc. La alimentară ne-au bombardat cu diverse ”cartonașe de colecție” înaintea campionatului mondial de folbal și le-am strîns pentru junior, care le-a despachetat cu mare bucurie și entuziasm și a început să ne bombardeze cu: cîte kg are jucătorul cutare? ce înălțime? de cîte ori a jucat pentru națională? etc. etc.
Ca să-l mai liniștesc, am încercat să schimb direcția și am aruncat din păcate foarte la derută:
Ia spune tu măi nepuate pe ce continent este România?
El s-a scobit intens și a zis destul de ezitant totuși: Spania!
Cică încă nu or avut geografie, urmează.
Dacă tot e pasionat de cartonașe etc., acu stau cu ochii ca pe butelie pe amazon că am găsit un joc cu țările lumii foarte mișto așa și tocmai o apărut o ediție 9 cu 194 de țări!! iar pe amazon încă nu e actualizată versiunea și nu vreau să o cumpăr pe aia veche cu 192 de cărți. A, da, și vreau să cumpăr și pentru noi un joc din ăsta, să mă pregătesc intens pînă vine nepotu să mă prindă cu lecția neînvățată și #Goșgoșunsac.

§ Angela a plecat în concediu. Am întrebat-o la ce lac merg ei iar?
- La cel mai mare lac din Elveția/Italia (chiar nuj ce a zis ea cu exactitate)
- La Lacul Garda? mi-am arătat eu uriașa cultură.

Angela a pronunțat super simpatic acest laaagggooomaggiioooreeee, care ea nu chiar a făcut școala în Italia. Mă rog, telegrama mea despre asta voia să fie, dar mi-am dat acum în #wiki și a reieșit că Lacul Garda este cel mai tare din parcare, cu o suprafață de 369,98 km², iar Lago Maggiore are 212,5 km². Acum mi se pare mai distractiv, că Garda parcă era Ciricul... :D (ditamai comoară a naturii pe drumul spre aeroportul din Iași, pentru cine nu știe și nu cunoaște!)
PS Lago Maggiore e în/între Italia și Elveția. Lacul Garda este doar în Italia.

§ Dacă tot sîntem cu temele mai mult sau mai puțin făcute la geografie, să precizez a cinșpea oară că Statele Baltice pentru mine sînt un fel de Triunghiul Bermudelor Baltic. Adică cum să zic știu care-s tările: Estonia, Lituania, Letonia, știu și capitalele, Riga, Tallinn și Vilnius. Dar aici s-a terminat totul. Ultima oară cînd m-am făcut de vagă baftă (vorba vine, eram doar eu cu consorțu și ne chinuiam geografic!) am zis domle eu nu știu care e ordinea lor de la stînga la dreapta. Ah și m-am uitat pe hartă și să vezi și să nu crezi, ele nu sînt de la stînga la dreapta, ci de sus în jos!!! Ce tupeu. Mna. Și așa, aș ști să zic vreo doi trei jucători de tenis de pe acolo, dar trebuie să mai aprofundez. Adevărul e că republicile alea cu L au niște nume de toată bafta (vezi mai jos, la jucătorii de tenis) care sînt care mai de care mai dubioase în toate limbile pămîntului. În clipa asta zic așa, fără să mă uit pe hartă, că ce farmec ar mai avea: cel mai la nord e Estonia cu capitala la Riga (Cînd să recitesc postul, mi-am dat în wiki și au rezultat nasoale, cică Tallinn!)! Urmează, la mijloc, Letonia cu Tallinn Riga și se termină! cu Lituania și Vilnius. (Am ales culorile de fond vag inspirate din steagurile țărilor respective.) Aici mă bazez foarte vag pe estona fiind ea așa vag înrudită cu finlandeza (??????????? wiki zice da! yeah!) și parcă era ceva cu ”cerul din Riga Tallinn”, tre să fie domle aproape de pol, ce mai! Iar cu sudul, zic eu cu studiile ebraice că parcă lituanienii erau așa mai cu moț și ampresea că este și ceva dialect idiș lituanian și parcă Vilnius era poreclit (!) Amsterdamul Ierusalimul Nordului. Crecă o să țin minte pînă data viitoare cînd iar o să fiu surprinsă că nu se prind de mine și pace chestiile astea, țările baltice gen. Da, da, cel mai simplu ar fi să merg turistic pe acolo, nuj de ce ampresea că am mai scris pe blog chiar despre asta, da vezi mai jos #lecitină #frecțielapiciordelemn

După cum se vede, am dat major cu bîta în baltă cu capitalele primelor două țari, da na.
Acu ia să rezolv cu jucătoarele și jucătorii de tenis din sector, că poate-poate:

Estonia/Estland/: Kaia Kanepi (care are 33 de primăveri și a avut oareșce probleme de sănătate, un virus Epstein-Barr și ceva plantar fascia la ambele picioare), Anett Kontaveit (22 de primăveri, destul de foarte pe val)

Letonia/Latvia/Lettland (.de): Jelena Ostapenko (jovena de 21 de ani care i-a suflat #rolangaro 2017 Simonei, ay inima), Anastasija Sevastova (28 de ani, care locuiește în Austria, dar nu se pune), Ernests Gulbis (29 de anișori, tocmai s-a distrat pe la #wimbledon)

Lituania/Lithuania/Litauen (.de): hmm? Nimic notabil, #ziceu

Pe de altă parte, poate nu e chiar fără de speranță treaba, pentru că, fie vorba între noi, nici cu Scandinavia nu stăteam chiar glorios acum cîțiva ani, adică nu le știam stînga dreapta, că la capitale nu le scăldam ca la baltice. Acum zic eu că m-am mai deșteptat și țin cu dinții de apropierea Finlandei de Rusia. Nu știu cît de tare țin finlandezii la asta, da nuj cine chiar i-a întrebat pe ei. Dar da, dacă e să desenez și eu o hartă din aia amuzantă haha aș scrie peste Scandinavia ”frig, noapte lungă, alcool scump” și peste țările baltice na...

§ Este o jucătoare de tenis din Paraguay, Verónica Cepede Royg, care mi-a atras atenția la #rolangaro 2017. Hai să vedem ce e cu țara ei. Paraguay este a 59a țară din lume la capitolul suprafață (nici uriașă, nici micro) (România e pe locul 81, ca să știm ce comparăm). Revenind, Paraguay are puțin peste 7 milioane de locuitori, sînt cam săraci ei așa și nu au ieșire la mare. Capitala e la Asunción.

§ Zilele astea era la tv un meci de fotbal Uruguay - Franța. P. a zis că ține cu francezii, că joacă mai frumos, nu ține cu ”die Urus”. Eu nu am mai întîlnit neamț să țină cu francezii, e drept, nu eram în public iar. A doua zi s-a contrazis, că nu a mai ținut cu cei care jucau frumos. Mă rog, eu am ținut un pic cu ”die Urus”, numai cît m-am uitat la ei pe wiki și am fumat o țigară. (Franța a cîștigat cu 2 la 0, în caz că vă interesa.)

P. prinsese ceva info în timpul meciului, că Uruguay e o țară cam la fel de mare ca Berlinul. Zic io n-are cum, tu! Dovadă wiki. Pînă la urmă am ajuns la concluzia că probabil era vorba de faptul că populația Uruguayului este în mare cam cît populația Berlinului.

Uruguay sînt pe locul 89 la capitolul suprafață, oa, țara noastră e mai mare, haha. Au aproape 3 milioane și jumătate de locuitori, capitala la Montevideo și au litoral. :) Ăștia stau mai binișor cu bănișorii!
Wiki zice așa: ”Uruguay is ranked first in Latin America in democracypeacelow perception of corruption,[10] e-government,[11] and is first in South America when it comes to press freedom, size of the middle class and prosperity.[10] On a per-capita basis, Uruguay contributes more troops to United Nations peacekeeping missions than any other country.[10] It tops the rank of absence of terrorism, a unique position within South America.(...) The Economist named Uruguay "country of the year" in 2013,[14] acknowledging the innovative policy of legalizing the production, sale and consumption of cannabisSame-sex marriage and abortion are legal. Uruguay is regarded as one of the most liberal nations in the world, and one of the most socially advanced, outstanding regionally,[15] and ranking highly on global measures of personal rights, tolerance, and inclusion issues.[16] (...) Uruguay exported 1,414 football players during the 2000s, almost as many players as Brazil and Argentina.[128] In 2010, the Uruguayan government enacted measures intended to retain players in the country.[128]

Respect, Uruguay! Mai doresc să precizez că în germană unele cuvinte se pronunță uneori!! super dubios, cum ar fi în loc de paraguay, uruguay, trotuar, paragVay, urugVay, trotVar. Mphii. Ca un fel de Barțelonă și MaLorcă.

§ Am citit de curînd We Need New Names, de NoViolet Bulawayo, care NoViolet e de felul ei din Zimbabwe și iar a trebuit să constat, măcar nu cu surprindere de data asta, că nu știu mai nimic despre țara asta, afară de continent. Dar nu știu despre toate țările din lume pe ce continent se află, să fim clari.
Așadar, ca la țărișoarele precedente: locul 60 la capitolul suprafață (pe cuvîntul meu că dacă te uiți pe harta Africii e o chestiuță acolo. Repet, România e pe locul 81 și noi avem rîul, ramul și alte forme geografice!!!), capitala la Harare, vag peste 16 milioane de locuitori și, dacă tot sîntem aici, 16 limbi oficiale. Mai multe știe wiki, da vă imaginați că nu stau prea grozav la multe multe capitole. A, da, sînt insulari în continent, hăhă, se folosește treaba asta? Adică au cam la fel de mult litoral ca Ungaria, hehe.

*Sincer, dacă tot nu țin minte, că doar despre asta este vorba în propoziție, am văzut că am un post din 2014 care începe tot cam așa și unul cu #telegrame chiar de acum 5 luni. Ah. Da, am încercat și cu lecitină, și cu nutella, nu ține figura. (Sper că se optservă de la mare distanță că sînt în toate foarte, foarte sinceră!)



6 comments:

  1. Care telegrame ca a iesit ditamai epistola!
    Deci ne mutam in Uruguay!

    ReplyDelete
  2. L.,
    da m-am corectat în felul meu în titlu, cer pardong totuși pentru inducerea în oroare! :)
    Chestia e că ieri scrisesem doar telegrama cu Marin Preda și am zis ah mai scriu una doo și apoi public. Și astăzi a reieșit epistola, csf ncsf. :)
    Mersi de comentariu și lectură! :)

    ReplyDelete
  3. Deci putem să nu reușim să ne-mbunătățim memoria și cu nutella, nu numai cu lecitină?! Pff, ce păcat că-ncerc să mă las* de zahăr!

    *în afară de cel din înghe (dar de fructe, nu de cioco, căci sînt o sănătoasă)

    ReplyDelete
  4. LP,
    bineînțeles! Și crecă mai sînt și alte metode, care mai de care mai puțin grozave! :)
    La Dresda am mîncat un șerbet (??) deliciosz cu mentă și lămîie. Mmmmm. Nu aș fi crezut. Po să îți dau adresa dacă te intere. :)
    Și cum funcționează încercatu lăsatului de zaăr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Încă-ncerc. :D

      Azi am mîncat sorbet (??) de mango și lămîie. Dar nu-n Dresda. Hm, chiar, n-am mai fost demult la Dresda. Ia zi tu unde era șerbetul (??) ăla.

      Delete
  5. Cred că e Cafe Latte Art, foarte central. :D Dacă vrei adresa exactă, mhhh vezi mail. :)

    ReplyDelete