Tuesday, July 26, 2016

Geografice

Sînt leşinată după cărţi* hărţi. Pot să mă uit cu ceasurile la google maps&. Astăzi am fost curioasă unde se mută/s-a mutat ChriSmilla, aşa că m-am plimbat un pic prin zonă (Istanbul şi mai departe). M-am minunat o dată în plus de cît de mare e Turcia, cum sînt cam 450 km între Istanbul şi Ankara. Peste două ore între Bodrum (unde locuieşte prietena mea care s-a întors în Turcia acum cinci ani şi mai bine) şi Marmaris. 422 km între Bodrum şi Antalya, unde a fost altă prietenă în concediu cu partenerul şi băieţelul, fix după ultima tragedie de la aeroportul din Istanbul, iar puciul sau ce-a fost (am scris întîi "s-au" şi nu ştiu cum se scrie puci, putch?) i-a prins pe finalul vacanţei. Chiar 530 km între Bodrum şi Side, unde era hotelul lor. Aşa că prietena din Bodrum cu cea aflată pentru două săptămîni în Side nu au reuşit să se vadă.
Şi dacă te mai plimbi un pic mai spre est, cam dai de zonele unde aproape nimeni n-ar merge de bunăvoie chiar azi: Siria, Iraq, Iran.
Cel mai la est sînt Armenia şi Georgia şi o bucăţică de Azerbaidjan. Mi se par fascinante alfabeturile alfabetele în care se scriu limbile armeană şi georgiană. Şi mă amuză teribil adjectivul ăsta, georgiană**. :>



Şi mă minunez iar de faptul că Azerbaidjan are o exclavă în coastele Armeniei.

După ce-am făcut eu excursia asta virtuală, mi-am zis iar mamă dragă, mare mai e Turcia asta! Şi m-am minunat tare să aflu de pe wiki că e abia al 37lea stat ca mărime din lume. Îmi doresc să ţin minte măcar primele 10 ţări ca mărime, nu că ar fi important, dar nu strică.
Le scriu aici (link cu toate):
1. Rusia
2. Canada
3. China
4. Statele Unite ale Americii
5. Brazilia
6. Australia
7. India
8. Argentina
9. Kazahstan
10. Algeria

Mă gîndesc că primele 5 nu pun mari probleme, iar în ultimele cinci sînt trei ţări a căror primă literă începe cu a: Australia (apoi altă ţară, India), Argentina, (apoi altă ţară, Kazahstan), Algeria. Dacă reuşesc să le reţin în ordine, sînt foarte mîndră de mine. :> Algeria m-a mirat cel mai tare.

Bine, eu sînt destul de tufă la geografie. Dar n-are nimic.

*Sînt leşinată şi după cărţi, dar cred că le-am confundat acum fonetic şi pe modelul Karte/Mappe/carte/map, care nu mai ştiu care în ce limbă e şi de obicei cînd vreau să zic hartă, trîntesc x cuvinte şi lumea mă înţelege.
**Există şi gruzin, dar mi se pare un cuvînt fără farmec! :O

No comments:

Post a Comment