Saturday, January 11, 2020

Lecturi din 2019 - unde trag linie

Goodreads spune că am citit 58 de cărți anul trecut, aparent recordul meu ca număr de cărți. Totuși, în 2018, deși am citit 57 de cărți, au fost per total 231 de pagini în plus.

Să dau niște titluri, că cifrele sînt așa, pentru oficiul de statistică.

Cel mai mult și mai mult mi-au plăcut, nu într-o anumită ordine, aș spune:
Mircea Diaconu - La noi, cînd vine iarna
Marcel Aymé - Le passe-muraille
Gabriela Adameșteanu - Dimineață pierdută
Mircea Cărtărescu - Levantul
Ingeborg Bachmann - Paul Celan - Corespondența

La capitolul dezamăgiri:
Sophie van Llewyn - Bottled Goods
Martha Bibescu - Papagalul verde
Garabet Ibrăileanu - Adela
Jorge Luis Borges - Artificii

Am citit trei cărți de Xiaolu Guo, o scriitoare din China care locuiește în Anglia și scrie în engleză, și toate trei mi-au plăcut foarte mult: 
UFO in Her Eyes
A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers
Twenty Fragments of a Ravenous Youth

Am citit și două cărți de Julio Cortázar:
Manuscris găsit într-un buzunar și alte povestiri
Șotron (mult am muncit cu el, dar l-am dovedit; l-am citit în varianta în care ”sari” prin carte de la capitolul 22 la 87 la 113 la 95 la 12 etc. (sînt niște indicații la început, m-am ținut de ele)). 

Mi-au plăcut foarte mult la capitolul non ficțiune (nu știu cum se scrie asta în românește, cu liniuță? :D):
Marius Chivu - Trei săptămîni în Himalaya
Raluca Feher - Splendidul loc al fericirii supreme, sau cum a găsit Feher Mongolia, Coreea și Japonia

M-am apropiat prin mare învăluire de Asia în general și chiar un pic de Japonia, cu Xiaolu Guo și impresiile de călătorie de mai sus și citind și Femeia supermarket, de Sayaka Murata, și Un cal într-o mare de lebede, de Raluca Nagy

Am citit primul meu Hemingway.

Pentru că mă controlez nu foarte grozav cînd vine vorba să mai aduc niște cărți acasă (și mai și primesc cadou :) ), mă interesează foarte mult să citesc cărți pe care le am pe hîrtie, care ocupă loc fizic în bibliotecă. În ultimele zile ale anului am citit niște ”vechituri” la mine pe rafturi, respectiv o carte pe care o primisem cam prin 1990 și 3 cărți pe care le-am cumpărat eu în 1999, adică la vremea aia ”acum 20 de ani”. O să scriu aici, spre amintire, nr x an, ca să văd ce am citit.

1 x 1990 (?), 2000, 2003, 2005, 2006, 2007, 2011, 2012, 2015; 3 x 1999, 2016, 2017; 2 x 2013; 6 x 2018; 15 x 2019, yeah, ceea ce mă interesa cel mai mult, să citesc din cele mai recente, dar de asemenea m-a speriat descoperirea celor necitite tocmai din 1999 și sînt sigură că mai am și dinainte. Bine, nu am o idee foarte clară cîte cărți am cumpărat/primit anul trecut. Pînă în iunie erau 34 *oops!* și am venit și cu vreo 20 din țară, plus cîteva de pe internet. Mno. :) A, am citit și 3 cărți despre care nu știu cînd au apărut la mine în zonă. Sînt semnate de yours truly, dar nu au dată/an pe ele, so that's that.

Am citit 4 cărți scrise în colaborare (3 x (1 autoare + 1 autor), 1 x 4 autori). În afara lor, am citit 22 de cărți scrise de doamne și domnișoare și 32 de cărți scrise de domni. Statistica asta pe mine personal nu mă interesează în mod deosebit, că citesc cam după cum îmi tună, dar sînt curioasă așa, per ansamblu, nu programatic.

Am citit 28 de cărți în română, dintre care 16 traduse; 14 cărți în engleză, 9 în germană, 6 în franceză. Drept e că numărul celor în germană a mai crescut datorită unor cărți pentru copii, se mai întîmplă. Simțeam eu că la capitolul ăsta cam sufăr, dar atracția mea către limba germană nu e chiar cea mai mare în momentul de față, deși ar trebui să fie. Mh.

Am citit două cărți împreună cu alții și asta m-a ajutat (vezi Șotron, support group, nu așa). Am văzut că se cheamă readalong, dar poate sînt mai multe denumiri.

16 cărți scrise de evrei sau cu tematică. În listele mele nu mai notasem aspectul ăsta și acum, cînd scriu postul, mi s-a părut un pic ciudat să specific asta. Poate voi renunța pe viitor. A fost și o campanie în Germania, ah, dar mă lungesc. Practic ar fi: am citit 16 cărți scrise de evrei sau cu tematică, so what.

Am recitit 8-10 cărți (de două nu sînt super sigură, pentru că dacă le-am mai citit, nu făceam liste atunci, nu am arhivele. :P)

9 ebooks. 0 audiobooks, hihi.

Am făcut cadou/dat (sau urmează) vreo 6 cărți. Am primit cel puțin două cărți. Am citit cel puțin trei cărți recomandate de cineva. (Aș fi zis că măcar 5, dar e posibil să nu fi notat cu atenție tot și vreau să postez azi, nu mai caut acum.) Am împrumutat două cărți de la bibliotecă și două de la rude. :)

Am citit o carte polițistă, o piesă de teatru, 3 cărți de poezii, 4 cărți de povestiri, 4 de copii, una între de copii și ya, 8 ya, una nu știu deloc unde să o încadrez.

Am citit binișor la non fiction (față de alți ani), 12 per total, din ele două de eseuri (pe teme de teoria literaturii, Eco și Sarraute), trei de călătorii, vreo 4 memorii, una de corespondență, una de religie (Tata, ce este Islamul?, de Tahar Ben Jelloun).

9 comics.

Cam atît, că am scris destul. :)

4 comments:

  1. Ah frumos frumos. Ai citit ceva anul trecut.
    Recordul meu cred ca e pe undeva la 80 de carti, prin 2012, parca. Dar tin f clar minte ca ma stresam constant ca sa tin pasul cu ce imi propusesem la inceputul anului.

    "o scriitoare din China care locuiește în Anglia și scrie în engleză"
    Credeam ca "Twenty Fragments..." a fost scrisa in Chineza initial. arca asa a citisem in epilog/prolog? Da, e drept ca a spus ca l-a cam rescris cand a fost vorba sa il traduca. :P

    Si mie mi s-a tot recomandat cartea Ralucai Feher, dar am tot dat pas. Acuma imi pare rau, pe de alta parte mi-e groaza sa ma abat de la lista planificata, ca iar imi abandonez planurile.

    Pffft, eu nici nu mai indraznesc sa recunosc cati bani am dat pe carti, pe care nici nu le-am citit. Ma rog, cu exceptia unor manga, pe care defapt le citisem in format electronic inainte.

    In orice caz: la cat mai multe in douazeci douazeci, nu? ;)

    ReplyDelete
  2. Hey Ms. Smartarse :), mersi de comentarii!
    Abia acum ajung să răspund! Pardon. :)

    Felicitări, wow, ditamai recordul. Da' vezi cum funcționăm? Că ne interesează numărul de cărți, dar nu chiar stăm geană pe numărul de pagini? Bine, eu cred că e mai cîștigat cine doar citește și nu își bate capul cu cîte cărți anume a citit în anul x. :) Recunosc că mă mai apucă și mă mai uit, dar încerc să nu mă mai uit la ”cît” au citit alții, că eu nu-s alții, adică în loc să mă motiveze, m-am trezit că mă descurajează, așa că mai bine pas.

    Phii, m-ai prins cu mîța-n sac! Nici măcar nu mi-am luat măsuri de precauție cu Xiaolu Guo (să fi scris măcar un ”cred” acolo, care să-mi fi acoperit vreo eventuală eroare, hihi). Să vezi că m-am gîndit la treaba asta, adică mi-am pus întrebarea și am și verificat, dar doar la A Dictionary..., hihi, care s-a întîmplat ca pe gr să figureze în engleză, cu titlul original în engleză. M-am uitat acum, la fel cu UFO in Her Eyes, dar desigur, ce îți aminteai tu e exact așa, a contribuit și ea la traducere, dar a fost scrisă în chineză și publicată în China (mă rog, eu acum mi-am făcut temele doar de pe gr, hihi). Uite că uitasem.

    Eram convinsă că am mai vorbit de Raluca Feher, dar nu găsesc nici o dovadă. :) Eu cred că am luat-o din curiozitate pentru Mongolia. Coreea și Japonia mi se par de-a dreptul splendide din ce am văzut pe net, dar din nu știu ce motiv nu se află decît pe o listă foaaaarte lungă de vizitat. Oricum, mi se mai deschide mintea, să vezi și să nu crezi. :) A, motivul probabil e că mă sperie limbile alea. :)

    Ești foarte tare că de ții de lista ta.

    Da, ghici cine a comandat 5 cărți duminică? De care desigur aveam o nevoie extraordinară (adică parțial!). :)))

    Mulțumesc și la cît mai multe și ție! Păcat că a venit prea tîrziu anul ăsta, 20 20, cînd cineva din politică înțeleg că ar fi avut nevoie de el ceva mai devreme... :)

    Vai, nici nu am scris un comentariu mai lung decît postul la care vorbim. Mai ceva ca la limba română. Ah, poate aș fi scris mai mult acolo dacă îmi dădeau tastatură (dar știu că nu ține de tastatură, ah).

    ReplyDelete
  3. Cum adică Adela poate dezamăgi un cititor? Iaca asta nu pot pricepe cu mintea mea de la ora 18 și 7 minute, azi, 17.01.2020 :)

    ReplyDelete
  4. Să mă fi văzut pe mine, dezamăgită de Adela... :)
    Mi-au plăcut descrierile și faptul că și la o sută de ani și mai bine am fost în stare să înțeleg niște cuvinte care chiar cred că vor fi misterioase peste o altă sută de ani... Dar domnul doctor m-a plictisit maxim, cum s-a tot învîrtit el în jurul cozii și practic ...calul plecase, s-a terminat vacanța.
    Mi-aș fi dorit tare mult să îmi placă (mai mult), am primit-o de la o prietenă care a făcut efortul să mi-o trimită din România, văd că are note (!) bune pe goodreads...

    ReplyDelete